KOTWICE PAMIĘCIOWE
Kotwice pamięciowe Speeq’a są sposobem na dużo szybsze zapamiętanie danego słowa poprzez jego skojarzeniowe
powiązanie z dobrze znanymi Ci przedmiotami, osobami, obrazami. Strategia kotwic opiera się na znanej od czasów
greckich mnemotechnice nazywanej dziś Techniką Słów Zastępczych (TSZ). Poniżej dowiesz się jak używać tej
techniki w nauce.
Nauczymy Cię jak zwielokrotnić szybkość zapamiętywanego materiału poprzez Technikę Słów Zastępczych*, Mnemotechnikę* pozwalającą zdziałać cuda w Twojej pamięci dzięki skojarzeniom.
JAK STWORZYĆ KOTWICĘ
Jeśli chcesz skutecznie zapamiętać, połącz nowe słowo z czymś dobrze znanym wykorzystując potęgę Twojej wyobraźni. Fundamentem dobrej kotwicy jest wyobrażenie sobie absurdalnej, pozytywnej, śmiesznej lub wyolbrzymionej sytuacji powiązanej z danym słowem wg. zasady:
OBRAZ + AKCJA = ZAPAMIĘTANIE
Bardzo pomocne będą:
• Zobaczenie obrazu oczami wyobraźni wraz ze szczegółami
• Wyobrażenie sobie kolorów kluczowych przedmiotów
• Dodanie ruchu i akcji do każdej historyjki
• Absurdalność, przesada i humor użyte gdzie tylko się da
•Wyobrażenie sobie dźwięku, zapachu, dotyku, smaku związanego z sytuacją
• Kolejność i uporządkowanie
• Bycie osobiście w centrum wydarzeń – myślenie z perspektywy „JA”
PRZYKŁADY TWORZENIA KOTWIC
Przykład 1:
EMBANKMENT [embenkment] - WAŁ
Faza I. Podział słowa na części.
Dzielisz nieznane słowo na części nadające się do powiązania w pamięci ze znanymi Ci przedmiotami, osobami, sytuacjami. W tym przypadku może to być:
EMBANK + MEN = MBANK + superMEN
Nie jest tu kluczowy dokładny zapis fonetyczny słowa, ale powiązanie jego najważniejszych elementów z dobrze Ci znanymi obiektami.
Faza II. Ułożenie historyjki.
Układamy prostą historyjkę, obowiązkowo powiązaną ze słowem WAŁ, kotwica może wyglądać, więc np. tak:
Czerwony bankomat MBANKU dynda sobie na ramieniu superMENa. Widać jeszcze wyrwane kable. SuperMEN biegnie WAŁEM wzdłuż rzeki. Zostawia za sobą pas zoranej trawy w miękkim WALE, z którego prawie wylewa się woda. Za nim gonią zdyszani policjanci.
Faza III. Przyswojenie kotwicy.
Powtórz sobie w myślach historyjkę z naciskiem na kluczowych graczy tej opowieści MBANK, MEN i WAŁ. Przypominaj sobie ją ilekroć będziesz powtarzał dane słowo. Jeśli właściwie uruchomisz wyobraźnię, po kolejnych powtórzeniach historyjka nie będzie już potrzebna a słowo zostanie skutecznie zapisane w Twojej pamięci.
Przykład 2:
VANISH [wanisz] - ZNIKAĆ
Tu możemy zastosować prostą technikę skojarzenia z dobrze znanym produktem - płynem do odplamiania.
Wyobraźmy sobie różowy VANISH jak z reklamy, otwieramy opakowanie, wlewamy płyn na nasz nowiutki najlepszy sweterek.Ten zamiast się od plamić zaczyna nam ZNIKAĆ w oczach. Próbujemy jakoś cofnąć ten proces energicznie dodając dużo wody, ale chwilę później sweterek ZNIKA całkowicie i zostają nam tylko dwa guziki.
Kluczowe postacie: VANISH – ZNIKAjący sweterek
Przykład 3:
CLUMSY [klamzi] - NIEZRĘCZNY
KLAM + ZI = KLAMKA + ZIMNA, NIEZRĘCZNY = NIE RĘCZNY
Wyobraźmy sobie, że musimy nacisnąć KLAMKĘ, która jest bardzo ZImna. NIE możemy zrobić tego RĘCZNIE bo ręce mamy związane z tyłu. Próbujemy to zrobić ustami, ale do KLAMki z ZImna przymarza nam język.
Kluczowe postacie: KLAMka ZImna – NIE zRĘCZNIE
Przykład 4:
ASSUMPTION [esapmszyn] – ZAŁOŻENIE
ES + SUM + PSZEN
Olbrzymia literka ES siedzi sobie z wędką na brzegu Wisły. Przed nią wystaje z wody zielona głowa SUMa, który naśmiewa się z niej wołając „ESKA – kreska!”. Ta, wyjmując z garnka pełnego gotowanej pszenicy malutką PSZENiczkę, próbuje ją bezskutecznie ZAŁOŻYĆ i ZAŁOŻYĆ i ZAŁOŻYĆ na haczyk, żeby zarzucić wędkę ale PSZENica ciągle wypada jej z rąk.
Kluczowe postacie: ES, SUM, PSZENica – ZAKŁADAĆ
Przykład 5:
SHAGGY [szagi] - KUDŁATY
Piosenkarz SHAGGY ma tak duże i KUDŁATE afro, że nie mieści się w drzwiach na scenę i nie może wejść na koncert. Próbujesz go przepchnąć ale KUDŁY się nie mieszczą.
Kluczowe postacie: SHAGGY - KUDŁY
DODATKOWE WSKAZÓWKI
• Wprawy posługiwania się tą metodą nabiera się już po kilkunastu pierwszych kotwicach.
• Aby lepiej zapamiętać i zaakcentować kluczowe słowa w historyjce zapisuj je dużymi literami (CAPS LOCK włącza się poprzez dwukrotne stuknięcie w SHIFT)
• Najlepiej działają kotwice wymyślone samodzielnie, ale kotwice innych osób są świetnym źródłem inspiracji dla Twojej wyobraźni!
üSTWÓRZ I DODAJ SWOJĄ WŁASNĄ KOTWICĘ
üPRZEGLĄDAJ KOTWICE INNYCH UŻYTKOWNIKÓW
ü KORZYSTAJ Z MOŻLIWOŚCI OCENY KOTWIC