Kotwice pamińôciowe Speeq‚Äôa sńÖ sposobem na duŇľo szybsze zapamińôtanie danego sŇāowa poprzez jego skojarzeniowe powińÖzanie z dobrze znanymi Ci przedmiotami, osobami, obrazami. Strategia kotwic opiera sińô na znanej od czas√≥w greckich mnemotechnice nazywanej dziŇõ TechnikńÖ SŇā√≥w Zastńôpczych (TSZ). PoniŇľej dowiesz sińô jak uŇľywańá tej techniki w nauce.
Nauczymy Cińô jak zwielokrotnińá szybkoŇõńá zapamińôtywanego materiaŇāu poprzez Technikńô SŇā√≥w Zastńôpczych*, Mnemotechnikńô* pozwalajńÖcńÖ zdziaŇāańá cuda w Twojej pamińôci dzińôki skojarzeniom.
Jak stworzyńá kotwicńô pamińôciowńÖ?
JeŇõli chcesz skutecznie zapamińôtańá, poŇāńÖcz nowe sŇāowo z czymŇõ dobrze znanym wykorzystujńÖc potńôgńô Twojej wyobraŇļni. Fundamentem dobrej kotwicy jest wyobraŇľenie sobie absurdalnej, pozytywnej, Ňõmiesznej lub wyolbrzymionej sytuacji powińÖzanej z danym sŇāowem wg. zasady:
OBRAZ + AKCJA = ZAPAMIńėTANIE
Bardzo pomocne bńôdńÖ:
- Zobaczenie obrazu oczami wyobraŇļni wraz ze szczeg√≥Ňāami
- WyobraŇľenie sobie kolor√≥w kluczowych przedmiot√≥w
- Dodanie ruchu i akcji do kaŇľdej historyjki
- AbsurdalnoŇõńá, przesada i humor uŇľyte gdzie tylko sińô da
- WyobraŇľenie sobie dŇļwińôku, zapachu, dotyku, smaku zwińÖzanego z sytuacjńÖ
- KolejnoŇõńá i uporzńÖdkowanie
- Bycie osobiŇõcie w centrum wydarzeŇĄ ‚Äď myŇõlenie z perspektywy ‚ÄěJA‚ÄĚ
PrzykŇāady tworzenia kotwic pamińôciowych
PrzykŇāad 1:
EMBANKMENT [embenkment] - WAŇĀ
Faza I. PodziaŇā sŇāowa na czńôŇõci.
Dzielisz nieznane sŇāowo na czńôŇõci nadajńÖce sińô do powińÖzania w pamińôci ze znanymi Ci przedmiotami, osobami, sytuacjami. W tym przypadku moŇľe to byńá:
EMBANK + MEN = MBANK + superMEN
Nie jest tu kluczowy dokŇāadny zapis fonetyczny sŇāowa, ale powińÖzanie jego najwaŇľniejszych element√≥w z dobrze Ci znanymi obiektami.
Faza II. UŇāoŇľenie historyjki.
UkŇāadamy prostńÖ historyjkńô, obowińÖzkowo powińÖzanńÖ ze sŇāowem WAŇĀ, kotwica moŇľe wyglńÖdańá, wińôc np. tak:
Czerwony bankomat MBANKU dynda sobie na ramieniu superMENa. Widańá jeszcze wyrwane kable. SuperMEN biegnie WAŇĀEM wzdŇāuŇľ rzeki. Zostawia za sobńÖ pas zoranej trawy w mińôkkim WALE, z kt√≥rego prawie wylewa sińô woda. Za nim gonińÖ zdyszani policjanci.
Faza III. Przyswojenie kotwicy.
Powt√≥rz sobie w myŇõlach historyjkńô z naciskiem na kluczowych graczy tej opowieŇõci MBANK, MEN i WAŇĀ. Przypominaj sobie jńÖ ilekrońá bńôdziesz powtarzaŇā dane sŇāowo. JeŇõli wŇāaŇõciwie uruchomisz wyobraŇļnińô, po kolejnych powt√≥rzeniach historyjka nie bńôdzie juŇľ potrzebna a sŇāowo zostanie skutecznie zapisane w Twojej pamińôci.
PrzykŇāad 2:
VANISH [wanisz] - ZNIKAńÜ
Tu moŇľemy zastosowańá prostńÖ technikńô skojarzenia z dobrze znanym produktem - pŇāynem do odplamiania.
WyobraŇļmy sobie r√≥Ňľowy VANISH jak z reklamy, otwieramy opakowanie, wlewamy pŇāyn na nasz nowiutki najlepszy sweterek.Ten zamiast sińô od plamińá zaczyna nam ZNIKAńÜ w oczach. Pr√≥bujemy jakoŇõ cofnńÖńá ten proces energicznie dodajńÖc duŇľo wody, ale chwilńô p√≥Ňļniej sweterek ZNIKA caŇākowicie i zostajńÖ nam tylko dwa guziki.
Kluczowe postacie: VANISH ‚Äď ZNIKAjńÖcy sweterek
PrzykŇāad 3:
CLUMSY [klamzi] - NIEZRńėCZNY
KLAM + ZI = KLAMKA + ZIMNA, NIEZRńėCZNY = NIE RńėCZNY
WyobraŇļmy sobie, Ňľe musimy nacisnńÖńá KLAMKńė, kt√≥ra jest bardzo Zimna. NIE moŇľemy zrobińá tego RńėCZNIE bo rńôce mamy zwińÖzane z tyŇāu. Pr√≥bujemy to zrobińá ustami, ale do KLAMki z ZImna przymarza nam jńôzyk.
Kluczowe postacie: KLAMka ZImna ‚Äď NIE zRńėCZNIE
PrzykŇāad 4:
ASSUMPTION [esapmszyn] ‚Äď ZAŇĀOŇĽENIE
ES + SUM + PSZEN
Olbrzymia literka ES siedzi sobie z wńôdkńÖ na brzegu WisŇāy. Przed nińÖ wystaje z wody zielona gŇāowa SUMa, kt√≥ry naŇõmiewa sińô z niej woŇāajńÖc ‚ÄěESKA ‚Äď kreska!‚ÄĚ. Ta, wyjmujńÖc z garnka peŇānego gotowanej pszenicy malutkńÖ PSZENiczkńô, pr√≥buje jńÖ bezskutecznie ZAŇĀOŇĽYńÜ i ZAŇĀOŇĽYńÜ i ZAŇĀOŇĽYńÜ na haczyk, Ňľeby zarzucińá wńôdkńô ale PSZENica cińÖgle wypada jej z rńÖk.
Kluczowe postacie: ES, SUM, PSZENica ‚Äď ZAKŇĀADAńÜ
PrzykŇāad 5:
SHAGGY [szagi] - KUDŇĀATY
Piosenkarz SHAGGY ma tak duŇľe i KUDŇĀATE afro, Ňľe nie mieŇõci sińô w drzwiach na scenńô i nie moŇľe wejŇõńá na koncert. Pr√≥bujesz go przepchnńÖńá ale KUDŇĀY sińô nie mieszczńÖ.
Kluczowe postacie: SHAGGY - KUDŇĀY
Dodatkowe wskazówki
- Wprawy posŇāugiwania sińô tńÖ metodńÖ nabiera sińô juŇľ po kilkunastu pierwszych kotwicach.
- Aby lepiej zapamińôtańá i zaakcentowańá kluczowe sŇāowa w historyjce zapisuj je duŇľymi literami (CAPS LOCK wŇāńÖcza sińô poprzez dwukrotne stuknińôcie w SHIFT)
- Najlepiej dziaŇāajńÖ kotwice wymyŇõlone samodzielnie, ale kotwice innych os√≥b sńÖ Ňõwietnym Ňļr√≥dŇāem inspiracji dla Twojej wyobraŇļni!
- Stw√≥rz i dodaj swojńÖ wŇāasnńÖ kotwicńô pamieciowńÖ.
- PrzeglńÖdaj i dodawaj do ulubionych kotwice innych uŇľytkownik√≥w.
a
- Korzystaj z moŇľliwoŇõci oceny kotwic.
Regulamin